Vælg den rigtige gravelcykel

Vælg den rigtige gravelcykel
For bare ganske få år siden var gravel biking kun kendt af en lille gruppe amerikanske cykelentusiaster, der var begyndt at forlade asfalten for at udforske terræn og natur på deres racercykler. Siden da er gravel, der ligger i spændingsfeltet mellem MTB og landevejscykling, eksploderet. Det handler om at komme væk fra asfalten - til offroad, eventyr og social ride med fælles oplevelser, hvor der er tid til både hyggepauser og til at vente på hinanden. Samtidig har cykelproducenterne formået at bygge terræn egenskaberne ind i gravelcykler, som også er velegnede til din daglige transport på asfalt - f.eks. pendling.
Mountainbiken, der har sine forcer på sporet, kan på trods af den oprejste kørestilling og de kraftige dæks rullemodstand godt bringe dig rundt på asfalt og grus. Og racercyklen kan også godt forlade landevejene og med terrændæk klare de bedre grusveje. Så du behøver ikke nødvendigvis en gravelcykel for at komme igang. Men når det samlet set gælder onroad - offroad er en cykel bygget specielt til gravel det ultimative valg. 
Hvad er dit behov
Når du investerer i en gravelcykel, skal den naturligvis kunne det hele: asfalt, skovveje, stier. Men der er stor forskel på opbygningen af gravelcykler. Derfor er det vigtigt, at du har gjort dig lidt tanker om dit behov, før du går på indkøb. Nogle gravelcykler læner sig teknisk op ad mountainbiken, mens andre kommer tættere på asfaltraceren. Og har du behov for lige dele asfalt - f.eks. til den daglige pendling - og terræn til weekendens lange ture og måske bikepacking, er der også gravelcykler på markedet, der dækker det.
Cykelrammen
Geometrien i rammen på din gravelcykel er vigtig for dit behov og din siddekomfort. Man taler om to vigtige mål: reach og stack. Reach er den vandrette afstand fra krankboks til kronrør - altså et mål for stellets længde. Stack er den lodrette afstand fra krankboks til kronrør - og dermed et mål for stellets højde. Men inden vi bliver for tekniske, kan du ikke umiddelbart sammenligne cyklerne på rammemålene alene, da frempindens længde og indstillinger iøvrigt er mange på en moderne gravelbike. Krankboksen er højere placeret, så der er mere frigang på ujævne overflader, og generelt har en gravelcykel længere akselafstand for bedre stabilitet i vanskeligt terræn. Du skal altså ud og prøve cyklerne for at vælge den rette ramme til dit gravelbehov: En relativt oprejst og komfortabel kørestilling peger mod terrænkørsel, mens den foroverbøjede stil kalder på mere aerodynamik og fart på asfaltstykker og flade grusveje.
Materialemæssigt er en ramme af aluminium meget robust og mere prisvenlig, men også en anelse tungere end carbon. Carbon - eller kulfiber - er fleksibelt, stærkt og let. Men den højere kørekomfort i god carbon koster på dit cykelbudget. Et godt kompromis består af en aluramme med en forgaffel i carbon. 
Hvis du skal bruge cyklen til længere ture og bikepacking med overnatning, skal du også lige være opmærksom på de monteringsmuligheder for tasker og andet udstyr, som rammen har.

  

Gear
Udbuddet af gravelcykler er udstyret med mange forskellige geargrupper. Nogle er tilpasset fra landevejscykler, mens andre er specielt udviklet til gravel. Grundlæggende skal du vælge mellem en klinge eller to klinger i opsætningen. En fordel ved én klinge er en mere sikker styring af kæden under gearskifte off road, hvor der ofte er ”chain slap”. Desuden er det enkle setup nemmere at rengøre og vedligeholde. Fordelen ved to klinger foran er mindre spring mellem gearene, når der køres på mere flade stræk.
Atallet af tænder i kombination med den rette kassette bagpå må derfor igen bero på behov og den rette rådgivning. Skal din gravel være offroad og til det bakkede, har du behov for de helt små klatregear. Er du til fart og det flade, skal du vælge tættere liggende gear. 
Elektronisk gearskifte vinder efterhånden frem og er en smagssag - det har selvfølgelig også en økonomisk konsekvens. Men det er helt sikkert en god idé at investere i hydrauliske skivebremser.
Dæk
Dæk til gravel er naturligvis bredere end landevejsdæk, og de findes i mange mønstertyper og kombinationer af disse. Det er ikke altid, de groveste dæk, der egner sig bedst til terræn - eksempelvis er knopper ikke velegnet i sand. En tommelfingerregel er, at tørre underlag køres bedst med glattere dæk, og fugtig, fedtet bund kræver grovere mønster. Og uden det helt rette dæktryk opnår du ikke den komfort, kontrol, og fart, som din cykel er bygget til. Søg  erfaring og hjælp hos en cykelhandler eller i den lokale cykelklub. 

 

Og så er der tubeless dæk. Hvis hjulene på din nye gravelbike ikke er forberedt til det, skal du skifte hele hjulsættet. Der er fordele i komfort og rullemodstand, men også lidt mere besvær omkring et tubeless setup  
Vær opmærksom på, at din nye gravelcykel har plads til bredere dæk, hvis du ønsker det på et senere tidspunkt. 
Der er mange valg og muligheder, når du skal vælge gravelcykel - og en alsidighed i terræn og fleksibilitet i anvendelse, der hele tiden kan give dig nye oplevelser.   
See you out there.

Kommentér