Dækvalg er hot topic

Dækvalg er hot topic

af flowmtb.dk

Dækvalg er et hot topic, ligesom min sidste artikel om pedalvalg. Skal dækkene være så lette som muligt eller må de gerne have nogle store knopper? Hvad med casing og gummi compound?  Og skal det være tubeless eller med latex slanger? Spørgsmålene er mange og der er lige så mange meninger (religioner) om det. I det følgende vil jeg skrive lidt om overvejelserne omkring mønster og dæktryk. Disse to emner er nok det der har mest indflydelse på din cykling. Så hvis du ser efter marginal gains, skal disse to aspekter af dit dækgame være på plads. 

 

Mønster på dækket:

For mig handler dækvalg om, hvilken en cykel jeg kører på, om det er en XC race cykel eller en Enduro cykel klar til at køre ned af Alpe d´Heuz. Det skal ligesom passe sammen – man sætter heller ikke traktor dæk på en Porsche eller omvendt. Personligt tænker jeg på, at vælge dæk efter årstiden, altså større og færre knopper om vinteren og flere/lavere knopper om sommeren. Når der er færre og højere knopper kan jorden bedre frigøre sig fra dækket og er mere velegnet til mudrede forhold – det ruller dog langsommere. Modsat vil flere og mindre knopper rulle hurtigere gribe bedre i tørt og hårdt underlagt. Så vælg dæk efter årstiden eller vælg et happy medium dæk – et slags helårs dæk om man vil. 

Jeg kører normalt altid med det samme fordæk på den pågældende cykel, men skifter bagdæk efter forhold. Mit fordæk vil ofte være lidt grovere end bagdækket og have lidt større volume. Det er trods alt det jeg styrer med og jeg vil hellere overstyre end at understyre, sagt med andre ord, vil jeg gerne have mest greb foran. Bagdækket må gerne rulle hurtigt, men jeg skifter dog efter forholdene. I sommermånederne går jeg efter et dæk mere gode siddeknopper og en hurtig rullende midte. Modsat om vinteren går jeg også efter et dæk med gode siddeknopper, men også efter en midte med gode knopper med en fornuftig spredning. 

 

Dæktryk:

Man kommer dog ikke langt med et godt dæk til årstiden, hvis ens tryk i dækket er for høj eller for lavt. For højt tryk og dækket kan ikke forme sig efter underlaget og det vil føles som om der ikke er så meget greb i dækket. Med for lavt dæktryk og det vil føles som om det sejler og cyklen vil være ustabil samt styre selv. Her handler det altså om at finde et optimalt dæktryk efter din vægt, dæk type, størrelse samt fælgbredde. Jeg vejer 70kg og kører med 20 psi foran og 23-25 psi bag på en 30mm fælg (udvendigt) med 2.3” dæk. Jeg har mere luft i bagdækket, da man typisk vil have mere af sin vægt på bagdækket, hvilket gør man naturligt skal have lidt mere i bagved. 

 

Find dit optimale dæktryk: 

Hvordan finder du så det mest optimale dæktryk til dig og din cykel? Som med affjedring handler det om, at prøve yderpunkterne af. Find en runde i skoven og kør en tur med meget tryk i (eks. 40 psi) og prøv derefter en tur med lidt tryk i (eks. 15 psi). Her kan du virkelig mærke hvad dæktryk gør! 

Dæk er vores eneste kontakt med underlaget, så det er ret essentielt at få styr på. Du skulle gerne finde et tryk, hvor dækket ikke krænger af fælgen og du ikke går igennem dækket, når du kører over rødder/sten. Ligesom affjedring handler det om at finde et punkt, hvor dækket har så meget kontakt med underlaget som muligt, uden ovennævnte ting sker. God fornøjelse med at teste ude i skoven ☺ 

Kommentér