Skørt at have mere modstand end højst nødvendigt

Mange forbinder aero-optimering med Ironman eller TimeTrials, men det at have en fornuftig tilgang til aerodynamik kan give dig gode fordele, selv når du bare er afsted på træningsturen eller til årets Granfondo-løb. 

I bund og grund handler aerodynamik om at hjælpe til at du bruger så få kræfter som muligt på at køre så hurtigt som muligt - og ja, det er jo skørt af skulle kæmpe mod mere modstand end højst nødvendigt. 

1. Ordentlig position på cyklen
Sørg for at sidde i en ordentlig position på cyklen. Det betyder i bund og grund, at du skal øve dig i ikke at sidde for oprejst. Der kan være utroligt meget energi at spare ved at sidde korrekt på cyklen. Øv dig i at have så lille et frontaeral som muligt - også på din landevejscykel. 

2. Ikke noget blafrende tøj
Tøjet er noget af det der giver dig mest vindmodstand og jeg tror vi alle har prøvet at føle os som en faldskærm i en jakke der blafrer og fanger vinden. Sørg i stedet for at dit tøj sidder forholdsvist tæt til kroppen. Det kunne også være at benytte en Shield Torso under cykeltrøjen i stedet for at have en blafrende vindvest uden på trøjen. Se nogle eksempler på jakker, som sidder tæt, men som stadig er beskyttende her

3. Hjul
En af de bedste opgraderinger du kan lave på din cykel er et sæt gode hjul. Hvis man skal have ét godt hjulsæt, vil vi anbefale et med en profil på ca. 50mm, som er stift og med gode lejer. Denne profil gør, at du har fin aero-dynamisk fordel, samtidig med at vægten er ganske fin. Et godt bud kunne være Black Inc Fifty som Coloquick kører med. 


Kommentar

Vi gør opmærksom på at kommentarer bliver godkendt inden visning.